Od 1 października 2018 roku o godz. 10 rozpocznie się proces przejmowania obsługi numeru alarmowego 997 przez Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Krakowie obsługujący obecnie numer alarmowy 112.

Proces przełączania numeru alarmowego 997 do Centrów Powiadamiania Ratunkowego w całym kraju rozpoczął się w kwietniu i będzie trwał do grudnia br. Wcześniej obsługę numeru alarmowego 997 rozpoczęły CPR m.in. w województwach: śląskim, opolskim, świętokrzyskim., kujawsko-pomorskim, lubuskim, warmińsko – mazurskim, lubelskim, podkarpackim, podlaskim, pomorskim.

Numer alarmowy 997 w dalszym ciągu będzie funkcjonował, ale po jego wybraniu obywatel połączy się nie z dyżurnym policji, a z operatorem numerów alarmowych Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Operator zbierze wszystkie informacje dotyczące zgłoszenia alarmowego i przekaże je w postaci elektronicznej formatki do dyżurnego policji. Dyżurny na podstawie otrzymanych informacji podejmie decyzję w zakresie zadysponowania jednostek do działań.

To udogodnienie ma przede wszystkim usprawnić jak najszybsze uzyskanie pomocy przez zgłaszającego, a także posłużyć odciążeniu dyspozytorów służb ratowniczych, którzy będą mogli skupić się wyłącznie na rozdysponowaniu sił i środków.

Dodatkowo Centra Powiadamiania Ratunkowego gwarantują bezpieczeństwo funkcjonowania poprzez wdrożone mechanizmy zastępowalności wzajemnej. CPR-y od 1 kwietnia 2018 roku obsługują również połączenia eCall (ogólnoeuropejski system szybkiego powiadamiania o wypadkach drogowych).